1клас

ОСНОВИ  ЗДОРОВ"Я  

1. ТЕМА: ""Що вивчає предмет «Основи здоровя». Безпека першокласника."
 1 клас
Урок 1
Тема. Що вивчає предмет «Основи здоровя». Безпека першокласника.
Мета: дати загальне уявлення про предмет «Основи здоровя», ознайомити з головними завданнями курсу; формувати свідоме ставлення до власного здоровя; розвивати пам'ять, мислення, мовлення; вчити працювати у групах, парах; виховувати бажання піклуватися про своє здоровя, навички безпечної для здоровя поведінки.
Обладнання: планета здоров’я, ситуативні малюнки; роздатковий матеріал.
-         аркуші паперу А4 на кожного учня;
-         маркери, ножиці;
-         листи, ватмани;
-         клей.
Що підготувати заздалегідь
-         плакат «Планета здоров’я»;
-         паперові чоловічки за кількістю учасників;
-         слайди для перегляду по темі «Здоров’я і хвороби».
Наприкінці заняття учні повинні:
-         називати і пояснювати щонайменше три правила поведінки на тренінгу;
-         мати уявлення про здоров’я та його значення для людини.
Хід уроку - тренінгу
І. Вступна частина
1.     Знайомство
Любі хлопчики й дівчатка!
Ви тепер вже не малятка.
Першокласники ви нині
В нашій вільній Україні.
Будьте чемні, вправні, дужі,
До науки не байдужі.
Тож навчайтеся завзято,
І здоровя вам багато.
   Емоційний настрій на урок
-                   - Посміхніться один одному і передайте свій чудовий настрій другу    доторкнувшись до його долоньки.
2.     Очікування
  Створення проблемної ситуації
-         - Ми починаємо наш урок. Предмет, який ми будемо вивчати, називається «Основи здоровя».
-         Чого ви чекаєте від сьогоднішнього уроку? (Відповіді дітей).
-         Давайте спробуємо пояснити назву цього предмету і з’ясувати, що ж ми будемо вивчати на цьому уроці.
-         Як, на вашу думку, що таке здоровя?
Перед вами велика планета, яка називається «Здоров’я». Наша «Планета здоров’я» ще зовсім порожня, а щоб вона стала дійсно Планетою здоров’я, ми повинні її заповнити. У вас на столах маленькі чоловічки – це ви. Принесіть, будь ласка, свого чоловічка і розмістіть навколо планети, називаючи, що необхідно людям для того, щоб бути здоровим і прикріпить свого чоловічка на нашу планету.
3. Правила
- Якими ви повинні бути на уроці, щоб нам було цікаво працювати? Для того, щоб наш урок був цікавим, нам з вами треба придумати правила його проведення. Що можна робити, а що не можна робити на уроці.
Діти називають правила, а вчитель схематично малює або прикріплює їх на дошку.
Визначення правил роботи у групах
1. Спілкуватися пошепки
2. Кожен має право висловитися
3. Приймається кожна думка
     4. Обмежений час на відповідь
ІІ. Основна частина
1.     Мозковий штурм
-         Сьогодні я познайомлю вас з новим предметом. На уроках з основ здоров’я  ви дізнаєтеся про себе, про особливості організму людини, про те, як правильно піклуватися про своє здоровя, щоб не хворіти, рости міцними та витривалими. Також ви дізнаєтеся про важливі правила поведінки.
-         Як ви вважаєте, від яких правил поведінки залежить ваше здоров’я? (Розповіді учнів із особистого досвіду)
-         Молодці, багато правил ви знаєте, але цих знань недостатньо, щоб зміцнювати й берегти здоровя. У цьому ви ще неодноразово переконаєтеся.
2.     Руханка «Здоров’я, хвороби»
Здоров’я – усі учасники виконують інтенсивні рухи.
Хвороби – завмирають у тій позі, на якій було названо хворобу.
     3.  Знайомство з підручником
Вести цікавими і незвичайними сторінками здоровя вас будуть мої помічники:
·      Розповідайко – хлопчик, який буде повідомляти нам багато корисного і цікавого;
·    Здоровячок – хлопчик, який порадить нам, як зберегти здоровя, стати дужим;
·  Чомучка – дівчинка, яка увесь час запитуватиме про вивчене, буде пропонувати виконати цікаві завдання.
Їх зображено на обкладинці нашого підручника, автором якого є Ольга Владиславівна Гнатюк, малюнки для вас намалювали Олена Чичик та Любов Андрощук.
- Що ви можете  сказати, розглянувши малюнок, про цих діточок? Які вони?
- Чим вони полюбляють займатися?
- А яке у вас улюблене зайняття?
Діти розглядають підручник, знайомляться з його зовнішнім виглядом.  
              Робота у групах
-         А зараз ми об’єднаємося в 4 групи (сонце, повітря, вода, земля) і пограємо в гру «Допоможи однокласнику»
Перша група
Підручник - сторінка 4 – за серією малюнків спробувати розповісти, як можна зберегти і зміцнити своє здоровя.
Друга група
Підручник – сторінка 5 – за серією малюнків спробувати розповісти, як росте і розвивається людина.
Третя група
Підручник – сторінка 6 – за серією малюнків спробувати розповісти, як треба поводитися із старшими, друзями, ровесниками та незнайомими людьми, як треба поводитися у школі та вдома без дорослих.
Четверта група
Підручник – сторінка 7 – за серією малюнків спробувати розповісти, як треба діяти в небезпечних ситуаціях.
         Захист плакатів.
     5. Перегляд слайдів по темі «Здоров’я і хвороби».
         Клас доповнює відповіді представників груп, переглядаючи та коментуючи слайди із зображенням здорових людей та шкідливих звичок.
6. Фізхвилинка рухова.
Як гарно все на небі ( підняли руки вгору, стали на носочки , потяглися до Сонечка)
Прекрасно на землі ( присіли опустивши руки)
Чудово все навколо ( піднялися, розвели руки показуючи навколо)
І радісно мені ( склали руки на грудях)
ІІІ. Заключна частина
1.     Завершення тренінгу
-         Отже, ми з вами з’ясували що необхідно для того, щоб бути здоровим, як треба поводитися у школі та вдома без дорослих, як треба діяти в небезпечних ситуаціях.
-         А тепер давайте ще раз поглянемо на нашу «Планету Здоров’я» і спитаємо у себе «Чи хочемо ми бути здоровими?». Якщо «так» - то перенесіть свого чоловічка і заселіть на «Планету Здоров’я».
2.     Прощання
-         Давайте встанемо в коло, візьмемося за руки і побажаємо один одному бути здоровим. Закінчіть фразу «Я тобі бажаю…»
-         Дякую вам за урок. Бажаю всім бути здоровими.


 1 клас
Урок 2
Тема. Рости здоровим! Здоров’я та його ознаки.
Мета: сформувати в учнів поняття «здоров’я» та «здорова людина»; формувати свідоме ставлення до власного здоровя; розвивати пам'ять, мислення, мовлення; вчити працювати у групах, парах; виховувати бажання піклуватися про своє здоровя, створити доброзичливу навчальну атмосферу.
Обладнання: ілюстративний матеріал; картки для групової роботи; роздатковий матеріал.
-         аркуші паперу А4 на кожного учня;
-         маркери, ножиці;
-         листи, ватмани;
-         клей.
Що підготувати заздалегідь
-         кружечок для квітки, пелюстки квітки;
-         схематичні зображення правил роботи;
-         слайди для перегляду по темі «Здоров’я людини – що це?».
Наприкінці заняття учні повинні:
- мати уявлення про здоров’я та його значення для людини.
Хід уроку - тренінгу
І. Вступна частина
Доброго ранку, сонце світанкове,
Доброго ранку, небо прозоре,
Доброго ранку, любі діти,
Доброго ранку, пташки і квіти.
Ось пролунав уже дзвінок –
Всіх покликав на урок.
Тож рівненько всі сідаймо
І урок розпочинаймо!
1.     Знайомство
Дітям пропонується закінчити фразу «Я хочу бути здоровий, тому що …»
   Емоційний настрій на урок
 Гра на увагу «Вушка, носик, голова»
-         Посміхніться один одному і передайте свій чудовий настрій другу доторкнувшись до його долоньки.
2.     Очікування
-  Чого ви чекаєте від сьогоднішнього уроку про здоровя?
3. Правила
- Як ви вже знаєте, для того, щоб наш урок був цікавим, нам з вами треба придумати правила його проведення. Що можна робити, а що не можна робити на уроці.
Вчитель показує схематично зображене правило, а учні називають його і прикріплюють  на дошку.
Визначення правил роботи у групах
1.     Спілкуватися пошепки
2.     Не викрикувати
3.     Кожен має право висловитися
4.     Піднімати руку, коли хочеш щось сказати
5. Висловлюйся чітко
ІІ. Основна частина
1.     Мозковий штурм
Передбачення, уточнення та усвідомлення теми та мети уроку.
-         Якою має бути здорова людина?
Сьогодні на ці та інші запитання, пов’язані із здоров’ям ви отримаєте відповідь під час уроку. А також ви будете вчитися визначати ці ознаки в себе та у своїх однокласників.
Перед вами на дошці жовтий кружечок, який поки що нічого не означає. Але тоді, коли ми з вами дамо відповідь на одне питання цей кружечок перетвориться на квітку.
    2. Гра «Мікрофон»
- Чи згодні ви з твердженням: «Щоб бути здоровим, треба щоденно піклуватися про своє здоров’я»? Доведіть свою думку.
- Закінчи речення:
ЩОБ БУТИ ЗДОРОВИМ, ТРЕБА ЩОДНЯ…
СКЛАДАННЯ КВІТКИ ВІДПОВІДЕЙ
·        Робити зарядку;
·        Митися;
·        Загартовуватися;
·        Дотримуватися режиму дня;
·        Чистити зуби;
·        Гуляти на свіжому повітрі;
·        Вживати корисні продукти;
·        Багато рухатися;
·        Мати гарний настрій;
·        Одягатися відповідно до погоди;
·        Берегти зір;
·        Не перевтомлюватися;
·        Займатися спортом;
·        ……………………………………
Діти по можливості пишуть або вибирають відповіді серед запропонованих малюнків.
-         Молодці, багато гарних відповідей.
Руханка
Вийшли гуси на травицю
Пощипати муравицю.
Йдуть вони ладочком,
Рівненьким рядочком (хода на місці)
Гусоньки гуляли,
Крильцями махали (піднімання і опускання рук  імітуючи політ пташки)
Поскубли травички,
Попили водички,
Нахилились, потяглись,
Усі дружно піднялись (присідання)
Бігали – гуляли,
Крильцями махали (піднімання і опускання рук)
2.     Робота в групах
Робота з підручником ( стор. 13 – 14)
- Зараз ми об’єднаємося в 3 групи 
(Розповідайко, Чомучка, Здоровячок) і допоможемо нашим помічникам.
1). - Розгляньте малюнки і назвіть ознаки здорової людини, які для вас показує Розповідайко:
·        Нормальна температура;
·        Бадьорий настрій;
·        Добрий апетит;
·        Міцний сон;
·        Якщо дитина здорова, вона залюбки навчається і вправно виконує свою роботу
          2).   Допоможіть Чомучці
-         Як почувається здорова людина?
-         Які ознаки хвороби ви знаєте?
-         Як можна вберегти себе від хвороби?
Діти розглядають завдання підручника і відповідають на питання до груп.  
     5. Перегляд слайдів по темі «Здоров’я людини – що це?».
         Клас доповнює відповіді представників груп, переглядаючи та коментуючи слайди із зображенням ознак здоровя та здорових людей.
-         Чому необхідно берегти здоровя?
-         Що означає бути здоровим?
6. Фізхвилинка рухова.
Цвіт із липи ми зривали,
У торбиночку складали,
А зимою чай варили
І ніколи не хворіли.
Раз здорові всі малята,
То
продовжимо працювати. 
ІІІ. Заключна частина
1.     Завершення тренінгу
-         Отже, ми з вами з’ясували що необхідно для того, щоб бути здоровим.
-         А тепер давайте ще раз поглянемо на нашу квіточку і спитаємо у себе «Чи не самотньо їй тут?». Якщо «так» - то на своїх квіточках намалюйте настрій здорової людини і розмістіть їх навколо нашої квітки.
2.     Прощання
-         Давайте діти встанемо в коло, візьмемося за руки і назвемо декілька ознак здоровя свого сусіда. Закінчіть фразу «Ти здоровий, тому що…»
-         Дякую всім за урок. Бажаю вам бути здоровими.
3. Підсумок уроку
-         Чи справдилися ваші очікування відносно уроку?
-         Які ознаки здоровя ви запам’ятали?
-         Які ознаки здоровя хотіли б мати?
-         Що для цього робите? А що будете робити?


Урок 6
Тема. Ріст і розвиток людини. Практична робота: вимірювання зросту і маси тіла дитини.
Мета: ознайомити учнів з основними етапами росту і розвитку людини; дати можливість зрозуміти дитині, що вона індивідуальна та особлива, розвивати увагу, пам'ять, мислення; збагачувати словниковий запас;  виховувати бажання дотримуватися здорового способу життя; вчити практично визначати свій зріст і масу тіла.
Обладнання: фотографії дітей від народження; сантиметрова лінійка, предметні малюнки (ромашки, сонце, вода, земля, рослинки), стрічки для віночка.
     -    аркуші паперу А4 на кожного учня;
-         маркери, ножиці;
-         клей.
Що підготувати заздалегідь
-         плакат «Віночок»;
-         малюнки – знаки «Правила»;
-         слайди для перегляду по темі «Розвиток людини».
Наприкінці заняття учні повинні:
-         вміти аналізувати зміни у своєму розвитку;
-         мати уявлення про ріст та розвиток людини.
Хід уроку - тренінгу
І. Вступна частина
1.     Знайомство
Доброго ранку, ліси і поля!
Доброго ранку, плането Земля!
Щастя й здоровя всім в класі бажаємо!
Радісно в школу до знань поспішаємо!
- Доторкніться один до одного, усміхніться один одному і подаруйте чудовий настрій.
Вправи для психологічного налаштування
- Діти, розпочинається урок, а я пропоную вам зараз сплести віночок з квітів. Вам необхідно продовжити фразу і прикріпити свою квіточку у віночок.
Я – Оленка. Люблю малювати.
Я – Сергійко. Люблю…
2. Правила
- Для того, щоб наш урок пройшов вдало, давайте повторимо правила роботи, які ми знаємо.
Діти називають правила, а вчитель  прикріплює їх схематичне зображення на дошку.
3.     Зворотній зв'язок.
- На минулому уроці ми з вами вивчали тему «Як уберегтися від хвороб?». Зараз кожен із вас пригадає, що треба робити, щоб не захворіти і прикріпить кольорову стрічку на свою квіточку на дошці.
«Щоб уберегтися від хвороб треба…»
4.     Очікування
Створення проблемної ситуації
Відгадай загадку.
В дитинстві на чотирьох,
В молодості на двох,
У старості на трьох.
-         Хто це? Доведіть свою думку.
 Передбачення теми, мети та завдань уроку
-         Як ви думаєте, про що ми будемо говорити сьогодні?
-         Діти, для чого ви сьогодні принесли свої фотографії, де ви ще були маленькими? (Відповіді дітей).
-         Тому що сьогодні ми всі разом будемо говорити про те, як змінюється людина впродовж свого життя, як вона росте, розвивається. Нещодавно ви були такими безпомічними. Але плинув час, ви росли, розвивалися. Новонароджена дитина – це немовля. Немовля не вміє нічого робити самостійно. Але малюк росте, він вчиться повзати, ходити, говорити. Через кілька років дитина йде до школи, навчається читати, писати. Закінчивши навчання та здобувши професію, людина працює, щоб забезпечити добробут своєї сімї та принести користь суспільству. Літні люди не працюють, вони перебувають на заслуженому відпочинку.
ІІ. Основна частина
1.     Мозковий штурм
-         Діти, а як ви гадаєте, що необхідно, щоб наші квіти у природі росли і розвивались? (Відповіді дітей. Вчитель прикріплює на дошку малюнки відповіді).
-         Так само і людині, щоб вирости здоровою, сильною та розумною все це теж необхідно. Ріст і розвиток кожної людини залежить від того, чим вона харчується, від  міцного сну, гарного настрою, безпечної поведінки.
2.     Руханка
Раз! Два! Всі присіли. 
Потім вгору підлеті
ли.
Три! Чотири! Нахилились,
Із струмочка гарно вмились.
П'ять! Шість! Усі веселі.
Летимо на каруселі.
Сім! Вісім! В поїзд сіли
Ніжками затупотіли.
Дев'ять! Десять! Відпочили
І за парти дружно сіли.
1). Гра «Чарівний мікрофон» з опорою на плакат з дитячими фотографіями.
-         Які ж зміни відбулися з вами?
-         Назвіть свій день народження і коротко розкажіть про себе.
      2). Робота з підручником ( сторінка 18 – 20)
-         Про що нам розповів Розповідайко? (бесіда за серією малюнків)
-         Що ви можете  сказати, розглянувши малюнок?.  
-         Про що запитала Чомучка?
5. Практична робота «Вимірювання зросту й маси тіла»
-         Кожного дня ви ростете. Чи змінюється ваш зріст та вага?
-         Зріст – один із основних показників фізичного розвитку людини. Зараз ви будете вимірювати свій зріст. Звичайно , у вас удома обов’язково є шкала вашого росту. Батькам дуже цікаво, як ви ростете.
-         У кого вдома є така шкала?
-         Хто пам’ятає, як це робити? Робота відповідно до плакату.
6. Фізхвилинка рухова.
Щоб ніколи не хворіти,
Треба вправи вам робити.
Із-за парт швиденько встали,
Спинки гарно розрівняли,
На носочки піднялись
І до сонця потяглись.
Руки разом опустили
І швидесенько присіли.
Потім встали, руки в боки,
Всі красиво робим кроки
Назад – вперед прогнулись добре.
Не будем мати ми хвороби.
   7. Перегляд слайдів по темі «Ріст і розвиток людини».
ІІІ. Заключна частина
1.     Завершення тренінгу
«Зворотній зв’язок»
- Доведіть, що людина у дитячому віці весь час росте.
- Як змінюються зріст і маса тіла?
- Що потрібно для здорового росту організму?
- Для чого медичні працівники постійно стежать за зростом та масою дитини?
2.     Прощання «Впіймай і передай посмішку»
-         Давайте встанемо в коло, посміхнемось один одному і передамо свою посмішку другу.